El bisbe

Mons. Francesc Conesa i Ferrer

Inicis i formació

Va néixer a Elx el 25 d’agost de 1961, en una família profundament cristiana. És el major de quatre germans. Els seus pares, Francisco Conesa i Rosa Ferrer, eren persones profundament creients i senzilles.

Batejat a la parròquia del Sagrat Cor de Jesús, la seva infància va estar lligada a la parròquia de Sant Agatángelo d’Elx, on era escolanet.

Als 12 anys va ingressar al Seminari Diocesà d’Oriola, on va realitzar els últims cursos d’educació bàsica, el batxillerat i els anys de filosofia. Des d’Oriola es va traslladar a Alacant, on va cursar els últims anys de preparació per al sacerdoci.

El 1987 va iniciar els estudis universitaris a la Universitat de Navarra on va adquirir els graus de llicenciat en Filosofia el 1991 i doctor en la mateixa matèria el 1995 amb la tesi titulada Déu i el mal: «La defensa del teisme enfront del problema del mal segons Alvin Plantinga». En la facultat de Teologia de la mateixa Universitat d’Alacant va obtenir els graus de llicenciatura el 1991 i de doctorat el 1994, aquest últim amb la tesi «Fe i coneixement. Estudi sobre el valor cognoscitiu de la fe en la filosofia analítica», que va obtenir premi extraordinari.

Prevere

El 29 de setembre de 1985 va ser ordenat prevere en la Basílica de Santa María d’Elx, per Pablo Barrachina i Estevan.

Va ser vicari en la parròquia de la Immaculada de Sant Vicent del Raspeig (1994-1996) i de la parròquia de Nostra. Sra. de Gràcia d’Alacant (1997).

Des de 1998 fins a 2014 va ser vicari general de la diòcesi d’Oriola-Alacant, amb els bisbes Victorio Oliver Domingo, que el va nomenar, i Rafael Palmero Ramos (2006-2012) i Jesús Murgui (2012-2014), que el van mantenir. També va ser canonge magistral de la catedral d’Oriola entre 2012 i 2016.

Al març de 2014 va iniciar el seu ministeri com a rector i prevere de la Basílica de Santa María d’Elx, que va acabar en ser nomenat Bisbe. Així mateix va presidir el Patronat del Misteri d’Elx i va ser consiliari de la Junta Major de Confraries de Setmana Santa d’Elx.

Bisbe

El 27 d’octubre de 2016, el papa Francesc el va nomenar bisbe titular de la diòcesi de Menorca i el 7 de gener de 2017 va ser consagrat i va prendre possessió de la diòcesi en la catedral de Ciutadella. A la CEE és membre de la Comissió Episcopal de Doctrina de la Fe des de març de 2017. El 3 de gener de 2022, el papa Francesc el va nomenar bisbe titular de la diòcesi de Solsona. El dia 25 d’abril va ser elegit President de la subcomissió de relacions interconfessionals i diàleg interreligiós de la Conferència Episcopal Espanyola. El dia 27 d’abril va ser elegit com a nou bisbe president del Secretariat Interdiocesà de Catequesi de Catalunya i les Illes Balears.

Docència

Entre 1992 i 2016 va ser professor en el Seminari Diocesà d’Oriola-Alacant Des de 1994 va col·laborar com a professor associat de Teologia fonamental i dogmàtica a la Universitat de Navarra. També ha format part de la Càtedra Arquebisbe Loazes de la Universitat d’Alacant.

Obra

Durant els seus anys a la diòcesi d’Oriola-Alacant va continuar la seva formació amb lectures, recerques i publicacions, centrades en la Filosofia de la religió, la Teologia fonamental, la relació entre fe i raó, el problema del mal, la Teologia de les religions, la increencia contemporània i el Misteri d’Elx.

Algunes obres

• Creer y conocer. El valor cognoscitivo de la fe en la filosofía analítica(1994).
  • Dios y el mal. La defensa del teísmo frente al problema del mal según Alvin Plantinga(1996).
  • Filosofía del Lenguaje(coautor con J. Nubiola) (1999).
  • La Asunción de María en la teología y en el Misteri d’Elx(coeditor con F. Rodríguez) (2000).
  • El cristianismo, una propuesta con sentido(editor) (2005).
  • El nuevo ateísmo. Hoja de ruta(coautor con J. M. Cejas) (2012).
  • El eclipse de Dios. Veinte náufragos y nuevos ateos(coautor con J. R. Ayllón) (2012)

BIOGRAFIA

Contacte: bisbe@bisbatsolsona.cat