Jornades Europees de Patrimoni, al Museu

Un any més, el Museu de Solsona obre les portes amb motiu de la celebració de les Jornades Europees de Patrimoni, amb l’organització d’una sèrie d’activitats gratuïtes adreçades a tots els públics i pensades per apropar el patrimoni durant els dies 11, 12 i 13 d’octubre.

Divendres dia 11, a les 8 del vespre, Valentí Maymó presenta l’espectacle Camins del Paradís, amb dramatúrgia de Jordi Lara. Rapsode i tenorista, Maymó es posa a la pell del poeta Jacint Verdaguer, que ens parla de la seva vida i ens recita, de manera emocionant, alguns dels poemes del folguerolenc. L’espectacle comença amb l’arribada de Jacint Verdaguer al Paradís, després de la seva mort. Allà, buscant la mare, que li va ensenyar les cançons de la infantesa, proposa fer-se sentir amb la cançó del Paradís, que interpreta a la tenora.

L’endemà a les 11 del matí, el Museu organitza un taller adreçat a famílies per tal de despertar l’interès per a la fotografia com a document de la pròpia història però també com a eina d’entreteniment, sobretot entre els més petits. Es tracta d’un taller de creativitat amb Polaroid on aprendrem practicant les singularitats d’aquest sistema de fotografia instantània. Pel bon funcionament de l’activitat cal inscripció prèvia al telèfon 973 48 21 01 o a l’adreça electrònica museu@museusolsona.cat.

El dia 13, a les 12 del migdia, Júlia Sunyer Cardona, presenta el seu treball de recerca elaborat a partir d’una àmplia recerca antropològica, social i cultural de Clarà –el seu poble natal– que pretén recollir i recuperar la memòria encara viva d’aquest petit nucli de Castellar de la Ribera per tal de conservar-la i que no quedi en l’oblit. Clarà, la cara i la creu d’un passat es divideix en dos grans blocs: per una banda, hi trobem tota la informació que l’autora ha pogut recuperar del passat del poble (tradicions, costums, festes, ensenyament, dites, cançons, llegendes, racons, històries…) i per una altra, l’escàndol que va tenir lloc durant setze anys i que va deixar una petjada important en la seva història.

El mateix diumenge 13, a les 6 de la tarda, Catalonia Sacra organitza una visita guiada a la catedral de Santa Maria de Solsona per analitzar retrospectivament la història d’aquest edifici. Repassarem, doncs, la creació del bisbat de Solsona l’any 1593, moment en què l’església de la canònica de Santa Maria, on des de feia molts segles hi havia una comunitat de clergues, s’erigí en catedral. De la primitiva església romànica, encara se’n conserven testimonis com els tres absis, el campanar, el claustre, el celler i el menjador dels canonges, que és l’actual sala dels Sants Màrtirs. Els segles gòtics i moderns veieren construir la resta de la catedral. La participació en aquesta
activitat requereix una reserva prèvia a reserves@cataloniasacra.cat o bé al telèfon 693 720 202 (de dilluns a divendres de 10:00 a 16:00 hores).

Així mateix, durant aquests tres dies, es podrà gaudir de les jornades de portes obertes al Museu. Hom podrà visitar, també, l’exposició temporal Aguaitant Solsona. Memòria gràfica de la ciutat fins al 1927, una mostra que s’afegeix als actes de celebració dels 425 anys de ciutat tot recuperant les primeres imatges de Solsona. L’exposició recull la gran tasca feta durant anys, de manera minuciosa i exhaustiva, per l’historiador i investigador solsoní Jaume Tarrés i Pujol, comissari de l’exposició. La seva recerca té per objectiu llegar a les generacions futures l’herència d’aquells artistes que van voler transmetre els seus cops d’ull amb les captures de les seves càmeres fotogràfiques. Artistes, per altra banda, als quals es fa un reconeixement en aquesta exposició aportant noves i inèdites dades.

Us convidem a gaudir amb nosaltres de les JEP2019!

Informa: Museu Diocesà i Comarcal