Dia Internacional de l’Alfabetització – 8 de setembre

La majoria dels 773 milions de persones sense alfabetitzar al món són dones

  • Mans Unides alerta de les conseqüències de la manca d’alfabetització entre dones i nenes, les quals conformen dues terceres parts dels prop de 800 milions de persones al món sense alfabetitzar.
  • L’ONG denuncia que l’analfabetisme cronifica la pobresa i augmenta la desigualtat, ja que les persones que no saben llegir ni escriure tenen més dificultats per conèixer els seus drets i exercir-los.
  • El 2021 Mans Unides va aprovar 108 projectes de caràcter educatiu per un import superior als 6,5 milions d’euros, per donar suport directament a 154.000 persones.

Madrid, 7 de setembre de 2022 – Amb motiu del Dia Internacional de l’Alfabetització, que se celebra el 8 de setembre, i en el marc de la campanya «La nostra indiferència els condemna a l’oblit», «La nostra indiferència els condemna a l’oblit», Mans Unides posa el focus en aquelles persones que no tenen accés a l’educació o que, ja adultes, no han adquirit les nocions bàsiques de lectoescriptura que els permetin fer front amb certes garanties al dia a dia. Perquè, segons la Unesco, en ple segle XXI, a l’era de la digitalització, «773 milions de joves i adults de tot el món continuen mancant de les competències bàsiques d’alfabetització, i l’impacte de la pandèmia del COVID-19 posa a perill els èxits aconseguits amb tant d’esforç en matèria d’alfabetització». Les dones i les nenes conformen les dues terceres parts d’aquests gairebé 800 milions de persones sense alfabetitzar.

Tot i que l’alfabetització i el dret a l’educació estiguin ratificats per diversos acords internacionals i legislacions nacionals, la realitat és que molts Estats no compleixen allò que s’ha promès. Per a Mans Unides, l’accés a l’educació és un dret clau sense el qual no es podria assolir cap dels Objectius de Desenvolupament Sostenible previstos per al 2030.

“L’analfabetisme és sinònim de manca d’oportunitats, de dèficit de participació, de cronificació de la pobresa i d’augment de la desigualtat”, assegura María José Hernando, del departament d’Estudis de Mans Unides.

Les dones i les nenes són una vegada més les més afectades per aquestes mancances derivades de la manca d’alfabetització. La desigualtat en el repartiment de les tasques a la llar, així com els costums i les tradicions de certes comunitats, situen les dones en un pla d’inferioritat davant els homes en qüestions d’alfabetització. «Mentre sobre les dones i les nenes segueixin recaient la gran majoria de les feines de la llar (recollida d’aigua i de llenya, cura de les persones, neteja, treball a l’hort i amb els animals…) perdurarà aquesta desigualtat en matèria d’educació . A la majoria de les llars més empobrides, quan han de triar entre un nen i una nena per assistir a l’escola, normalment es tria l’home», explica Hernando.

«A més –continua María José Hernando–, en alguns llocs del món prevalen costums com el matrimoni infantil que converteix les nenes en adultes, de manera prematura, i els priva del seu dret a estudiar i, amb això, a prosperar ia tenir un paper rellevant a la societat».

L’ONG de l’Església catòlica posa l’accent en la manca d’oportunitats derivades de les mancances educatives. Segons Hernando, «les persones que no saben llegir ni escriure tenen més dificultats per conèixer els seus drets i per exercir-los. Perquè la manca d’oportunitats que té a veure amb l’analfabetisme genera i alimenta el cercle de la pobresa».

«A Mans Unides som conscients del poder que té l’alfabetització a les societats i països en desenvolupament. Per això, a més de denunciar, conscienciar i treballar per sensibilitzar la societat espanyola sobre aquesta realitat que condiciona la vida de milions de persones als països on és present, engeguem cada any més d’un centenar d’iniciatives de caràcter educatiu amb què garantir aquest dret a les comunitats en què treballem», informa Hernando. “Moltes d’aquestes iniciatives estan dirigides, principalment, a l’escolarització de les nenes i a l’alfabetització de les dones”, assegura.

Educació primària i alfabetització a Parakou, Benín

El 2021 Mans Unides va aprovar 108 projectes de caràcter educatiu per un import superior als 6,5 milions d’euros, per donar suport directament a 154.000 persones.

Un se situa a Benín, on Mans Unides col·labora amb els Pares Salesians en un projecte de suport a l’educació i foment de l’alfabetització. La iniciativa, localitzada a Parakou, té com a objectiu construir un complex escolar on nens i nenes tinguin accés a una educació de qualitat. La creació d’aquest nou centre suposa equipar adequadament les aules i el bloc de direcció i administració de l’escola, que abans estaven ubicades en diferents sales parroquials, seguint la política de la Diòcesi “una parròquia-una escola”.

Aquesta intervenció està destinada a donar suport directament a 706 persones: 330 nenes, 270 nens, 100 dones, 5 professores i 1 professor. De forma indirecta el projecte beneficiarà les famílies d’aquestes els participants, fet que suposa un total de més de 3.500 persones.

Al llarg del matí s’impartirà educació primària als 600 alumnes matriculats i a la tarda es faran activitats d’alfabetització per a 100 dones adultes entre 20 i 22 anys en dues tandes. La intenció de la formació, que es realitzarà tres cops per setmana, és que aquestes dones puguin realitzar els seus treballs i altres activitats per generar ingressos amb més autoestima i capacitat de lideratge.

Publicat el dins de Notícies