Commemoració solemne dels 350 anys de la primera pedra del temple de Santa Maria de l’Alba

La Comunitat Parroquial de Tàrrega commemorà el diumenge dia 31 de juliol, la data de la col·locació i benedicció de la primera pedra de l’església parroquial de Santa Maria de l’Alba, el  dia 31 de juliol de l’any 1672. Aquell fou el tret de sortida de la construcció del gran temple barroc classicista, projectat pel tracista Fra. Josep de la Concepció, carmelita descalç.

Organitzat per la Parròquia i la Comissió del Patrimoni, al migdia se celebrà una eucaristia solemne commemorant la fita històrica dels 350 anys. L’oficià el rector Mn. Jose Maria Vilaseca, amb presència de nombrosos feligresos, junta del Patrimoni i de l’alcaldessa targarina Alba Pijuan. En l’homilia, Mn. Vilaseca feu una síntesi històrica de la construcció del temple “quins avantpassats tingueren la decisió, empenta i valentia de bastir una nova església després d’ensorrar-se la primitiva romànica el 15 de febrer de 1672”.Així mateix feu una comparació amb la figura de sant Ignasi de Loiola, en el dia del seu sant, que també inicià un camí de renovació a Montserrat fa 500 anys.

Feren les  pregàries i ofrenes membres de la Comissió del Patrimoni de la Parròquia, amb el simbolisme d’una pedra, el cartell dels 350 anys, el pa i  vi de l’eucaristia. Els cants estigueren a càrrec dels Àngels de l’Alba, amb els organistes  Jesús Balletbó i Miquel Moretó. Unes paraules del rector felicitaren al muralista Josep Minguell que serà distingit amb la Medalla d’Or de la Ciutat, i remarcant l’esforç dels avantpassats que bastiren el temple, foren rubricades amb llargs aplaudiments. Després tothom pogué contemplar el pergamí original del 1672 de l’obra de l’església, restaurat al Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya.

Presentació pergamí i concert

A la tarda, amb la prèvia introducció de Jaume Aligué membre de la comissió del patrimoni, es feu la presentació del pergamí per la restauradora Carme Balliu, explicant el procés i detalls de l’antic document “una joia artística de gran valor  històric i  un dels quatre exemplars existents del barroc català, entre ells la façana de la catedral de  Girona”. Continuà el lluït acte amb un concert del Quartet Prysma, amb obres de Haendel, Bach, Villalobos, del targarí Ramon Andreu i el lleidatà  David Esterri, acabant amb l’Himne de la Verge de l’Alba, de Jaume Vidal. Uns mots ressaltant l’efemèride dels 350 anys i d’agraïment del rector Josep M. Vilaseca, posaren cloenda a una celebració molt sentida, desfilant la gent per veure el pergamí.

Coincidint amb dita commemoració s’han inaugurat uns plafons  informatius del pergamí i dels frescos de Josep i Jaume Minguell a la Parroquial, situats prop de l’entrada i a la part dreta de la nau central.

Informa: Josep Castellà / Fotos: J. Castellà, Salvador Cos i Parròquia