Inauguració dels frescos del presbiteri de Santa Maria de l‘Alba de Tàrrega

Presidiren el bisbe Francesc Conesa i la Consellera Natàlia Garriga

El dissabte dia 14 se celebrà la festivitat de la patrona de Tàrrega, la Mare de Déu de l’Alba, sota la presidència del bisbe de Solsona, Mons. Francesc Conesa, acompanyat per Mn. Josep M. Vilaseca, rector de la unitat pastoral parroquial de Tàrrega, altres preveres targarins i del bisbat, religiosos mercedaris de Sant Ramon, i el carmelita P. Manel Bonilla.

S’oficià una missa solemne amb els cants de l’Orfeó Nova Tàrrega, dirigint Anna Arfelis amb l’organista Jesús Balletbó amb peces de Rober Governa, Carles Melé, Jaume Vidal i Richard Wagner. L’ofrena floral i les pregàries estigueren a càrrec dels capitans de la festa, acabant amb la interpretació final de l’Himne a la Verge de l’Alba.

Moment important fou la benedicció i inauguració dels nous frescos del pintor targarí Josep Minguell Cardenyes, que embelleixen el presbiteri de Santa Maria  de l’Alba. Els beneí el bisbe Mons. Francesc Conesa assenyalant la bellesa i color de les pintures de Minguell, “que són una expressió de la fe i la cultura”. El rector Vilaseca agraí la col·laboració d’institucions i particulars en els nous murals “culminant així la gran obra pictòrica de Minguell a la Parroquial”. El muralista Josep Minguell significa la satisfacció “d’haver fet possible un somni de 17 anys d’embellir l’obra barroca d’un temple dissenyat per Fra. Josep de la Concepció i que avui acabo”. Paraules rubricades amb llargs aplaudiments dels qui omplien  a vessar l’església.

La vicepresidenta de la Diputació de Lleida i del Institut d’Estudis Ilerdencs, Estefania Rufach, agraí el treball de Minguell remarcant “ens trobem davant d’un notable conjunt de pintures contemporànies constituint un nou patrimoni cultural de gran valor”. La Consellera de Cultura de la Generalitat, Natalia Garriga, lloà l’obra, ”fa goig contemplar la joia del barroc català de Santa Maria de l’Alba que ara agafa noves dimensions amb els frescos de Minguell”. L’alcaldessa de Tàrrega, Alba Pijuan, feu un repàs a l’historial dels 350 anys de construcció del temple, assenyalant amb satisfacció “ avui és un dia important, dia de festa grossa amb els nous frescos”. Al final es cantà l’Himne a la Verge de l’Alba, repartint-se unes estampes commemoratives. A la tarda, visita guiada a les pintures a càrrec de Josep Minguell, i també a les del seu pare, Jaume Minguell Miret, amb nombrosa assistència.

Festivitat de les Santes Espines

El dia abans, 13 de maig, se celebrà la festa patronal de les Santes Espines, amb una processó amb el seguici del bestiari popular, benedicció de la ciutat a la Plaça Major després de submergir les relíquies a l’aigua, i una Eucaristia solemne a la Parroquial, presidida i predicada pel bisbe solsoní Francesc Conesa, amb el rector de la UPP de Tàrrega. Mn. Vilaseca, capellans i religiosos mercedaris i carmelites.

Les capitanes feren les pregàries i ofrena floral a les relíquies, amb les músiques dels cantaires parroquials dirigits per Carme Guim, acompanyats de l’organista Jesús Balletbó. Hi haguè una llarga veneració a les Santes Espines mentre s’entonaren el seus Goigs. Després les Santes Espines sortiren a la Plaça Major on es feu la dansa de l’Àliga de Tàrrega en homenatge de la ciutat seguint el ball de l’Eixida i repertori del folklore local.

Informa: Josep Castellà / Fotos: Josep M. Martí, Salvador Cos i Josep Castellà

Publicat el dins de El Bisbe, Notícies