Inici de les obres de restauració del cimbori de Santa Maria de l’Alba de Tàrrega

La instal·lació de la gran bastida al costat de l’absis del temple parroquial de Santa Maria de l`Alba de Tàrrega, el passat dia 4 d’agost, marcà l’inici de les importants obres encaminades a la rehabilitació del gran cimbori i de les façanes associades. Una obra contemplada dins el Pla Director presentat el 2015 de cara a la preservació de l’església targarina que és un dels monuments notables de l’art barroc classicista.

Les goteres, filtracions i humitats produïdes en la cúpula i parets des de fa temps es veieren agreujades per les abundoses pluges de la tardor i primavera darreres, afectant a les seves pintures murals, a banda de perjudicar la seva estructura. Ara una empresa catalana especialitzada en aquests temes és l’encarregada dels delicats treballs, a la considerable alçada de trenta un metres, dins de l’actual exercici i amb un termini d’execució de sis mesos.

Els treballs compten amb un pressupost de 170.081 euros, els quals es financen amb una subvenció del Departament de Cultura de la Generalitat de 70.277 euros; de l’Ajuntament de Tàrrega de 33.275 euros; del Bisbat de Solsona de 21.127 euros i de la Parròquia de Tàrrega que aportarà 45.401 euros, dels quals té oberta una campanya popular que a finals del mes passat havia reunit 35.220 euros.

La Parroquial de Santa Maria de l’Alba de Tàrrega, declarada com Bé Cultural d’Interès Nacional (BCIN), es deu al projecte del tracista Fra. Josep de la Concepció. La seva construcció es perllonga des del 1672 fins al 1694 amb moltes dificultats i penúries econòmiques. La construcció del gran cimbori portà moltes dificultats ja que els constructors temien que el seu gran volum i pes provocaran el enfonsament. Per això és construí el contrafort, que dóna a la Plaça Major i carrer del Carme, que porta la data inscrita del 1693. Cal afegir que el temple està inacabat, com és el cas de la part superior del campanar i el cor interior.

Aquesta obra és un pas important de cara a la rehabilitació del primer temple targarí que és molt conegut i visitat pels seus grans murals al fresc de Josep Minguell i del seu pare Jaume Minguell.

Informa: Josep Castellà / Foto: Segre