Conferència sobre “El gran cimbori de Santa Maria de l’Alba”

La sala de l’Ateneu de Tàrrega acollí el passat dia 18 la conferència El gran cimbori de Santa Maria de l’Alba, a càrrec del cronista targarí i corresponsal del FULL, Josep Castellà i Gené. Una xerrada que fou seguida amb molt d’interès per un auditori que va omplir l’estatge social.

En la seva intervenció, Castellà feu un repàs al llarg, polèmic i delicat procés de la construcció del gran cimbori de la Parroquial targarina, integrat dins el projecte de Fra. Josep de la Concepció. Unes obres plenes de dificultats econòmiques i dubtes arquitectònics que iniciades l’any 1672 s’acabaren l’any 1694. Després, fou molt perjudicat pel gran incendi del 1845, i, un cop reconstruït, el bombardeig de 1938 el danyà greument per ser restaurat de nou el 1940. Ara aquest serà objecte de rehabilitació amb unes obres que s’endegaran enguany amb una inversió de 181.000 euros.

La xerrada estigué acompanyada d’una projecció de mig centenar de fotografies de Josep M. Martí Carnicer sobre l’estat actual del cimbori del primer temple targarí, amb els seus detalls i defectes, comentades per Mn. Josep M. Vilaseca, rector de la Unitat Pastoral Parroquial de Tàrrega

Al final Mn. Vilaseca incidí en el fet que Santa Maria de l’Alba és el monument històric més important que té la ciutat, quin gran cimbori necessita donades les seves mancances estructurals d’una rehabilitació urgent i important. Amb aquest objectiu les institucions com la Generalitat, Ajuntament de Tàrrega i el Bisbat de Solsona, hi fan notables aportacions econòmiques. Així, la nostra Parròquia ha endegat una campanya popular sota el lema Arreglem-ho entre tots per recollir els 45.000 euros que hi ha d’aportar. Cal dir que aquest edifici històric del segle XVII, fou declarat com a Bé Cultural d’Interès Nacional (BCIN) al estar considerat com un dels més importants exemplars del art barroc català.

Informa: Josep Castellà / Fotos: Josep M. Martí Carnicer