Presentació del llibre sobre el Rectorologi de la Parròquia de Verdú

El passat dia 12 d’agost, Verdú visqué una important jornada amb ocasió de la presentació oficial del llibre sobre el Rectorologi de la Parròquia de Verdú, sota la presidència del bisbe de Solsona, Xavier Novell, acompanyat de l’alcalde de Verdú, Josep Mas, i de l’autor del llibre l’historiador  Francesc Rodríguez Bernal.

La jornada s’inicià al temple de Santa Maria celebrant-se una eucaristia presidida pel prelat solsoní concelebrant amb l’encarregat de la Parròquia Mn. Joan Viladot. Després un nombrós públic local i de comarques omplí la Sala del Molí del Castell de Verdú participant de la presentació del volum.

Obriren l’acte una salutació de l’alcalde de Verdú, Josep Mas, recordant que aquest llibre era una vella iniciativa del traspassat i recordat rector Mn. Ramon Roca, i després se n’han fet càrrec conjuntament l’Ajuntament i el Consell Parroquial, amb la col·laboració de l’Institut d’Estudis Ilerdencs de la Diputació de Lleida. Intervingué el bisbe Xavier Novell ressaltant, entre altres coses, “el llibre és com un homenatge que es fa a la llarga llista de rectors que guiaren la vida pastoral de Verdú fent possible moltes realitzacions en la història del temple i de la vila al llarg dels temps, fent així una veritable i important Parròquia”.

Francesc Rodríguez Bernal, autor del Rectorologi de la Parròquia de Verdú, en una docta conversa, explicà que és un llibre que ens presenta la història de Verdú, des del punt de vista de la Parròquia; la seva influència en l’art, en la cultura, en les persones, contextualitzat en la història de Catalunya. Aquesta publicació de 309 pagines i 160 imatges dóna a entendre com l’edifici parroquial de Santa Maria va quedar consolidat a l’època medieval, però en canvi en l’edat moderna es va enriquir notablement amb la fabricació de retaules convertint-lo en un centre referencial. Especialment destacà la importància cabdal de l’Arxiu Parroquial de Verdú que “es troba sens dubte entre els millors del món” permetent la publicació d’aquest ampli treball que ha durat quatre anys. Rodríguez comentà: “aquest projecte era la gran il·lusió del rector Mn. Ramon Roca Pujol a partir de dos llistats que n’havia fet i del compromís contret el 2009”. Un projecte consistent en publicar la història dels cinquanta-nou rectors i vicaris perpetus, rigorosament documentats que han sabut preservar el contingut de la història verdunina, des del segle XII fins avui”.

A l’acabar el bisbe Novell avançà que al complir-se ara els 425 anys dels Bisbat de Solsona es treballa de cara a la realització d’un Episcopologi d’aquest bisbat abastant els segles XIX i XX. Després els assistents compartiren un aperitiu a la sala del Castell, i l’autor del treball signà exemplars de l’obra.

Informa: Josep Castellà

Publicat el dins de El Bisbe, Notícies