La Parròquia de Verdú cedeix tres documents medievals al Museu Comarcal de l’Urgell

El Museu Comarcal de l’Urgell a Tàrrega tindrà exposats al públic tres documents del segle XIV relacionats amb la comunitat jueva medieval i cedits per l’Arxiu Parroquial de Verdú. Són tres registres notarials sobre préstecs de jueus a cristians. Aquests documents anomenats instruments debitoris tenen una gran rellevància pel que fa a la constatació de l’activitat creditícia d’aquella època.

Al llarg d’un any els tres pergamins seran mostrats a la sala “Tragèdia al Call-Tàrrega 1348”, una exposició permanent que al baixos del Museu Comarcal de l’Urgell està dedicada al passat jueu de la vila, i que des de ja fa uns anys és oberta.

El dipòsit temporal dels tres pergamins s’oficialitzà amb la signatura la setmana passada d’un acord entre l’Arxiu Parroquial de Santa Maria de Verdú i l’Ajuntament de Tàrrega. Signaren per la seva part l’alcaldessa de Tàrrega, Rosa Maria Perelló, agraint la bona predisposició de cedir les tres peces i acostar-les per primera vegada al públic. Per la seva part, mossèn Joan Viladot, capellà adscrit de la parròquia de Verdú, explicà que aquesta entesa potenciarà el coneixement de la presència del judaisme al nostre territori.

Cal dir que en altres ocasions també l’Arxiu Parroquial de Santa Maria de Verdú ha cedit documents al dit museu comarcal. Així un del 2016 permeté exhibir en el centre museístic un tractat de medicina del 1348.

Informa: Josep Castellà / Fotos: Ajuntament de Tàrrega