65è aniversari de l’arribada del Crist de Bormio, a Bellpuig

El passat dimecres 30 de maig, la vila de Bellpuig va celebrar el 65è aniversari de l’arribada del Crist de Bormio, amb una eucaristia a la mateixa capella del Crist.

Aquesta és la breu història del Crist de Bormio que es troba escrita al final dels mateixos Goigs:

«En els anys de 1620 es venerava a Bormio (Itàlia) un bell Sant Crist, en un altar lateral del temple parroquial. Caigué damunt la devota Bormio la cruel persecució dels calvinistes, els quals enderrocaren de dit altar la santa imatge i, amb mil profanacions, intentaren cremar-la al mig de la plaça. Més…, per tres vegades al foc, respectuós a son Creador, es resistí a devorar la imatge.

La donzella Isabel de Casanova, filla de Bellpuig i cambrera de l’Excm. Duc de Fèria, llavors governador de Milà, s’encertà a veure aquest prodigi. Commosa, intentà comprar la santa imatge, més, els heretges, li exigiren per a vendre-la tanta plata com pesaria. Emparada pel Duc de Fèria, Na Isabel acceptà la proposta, i, posat a la balança, el Sant Crist pesà solament 30 monedes. Furiosos els calvinistes es volgueren desdir del tracte. Finalment, però, el Sant Crist passà a ésser possessió de la donzella, que el remeté a sa pàtria, Bellpuig, on arribà el 30 de maig de 1623, essent rebut a “l’Oratori” pels bellputxencs i comarcans. Aquell dia, a la vesprada, un nen ceguet recobrà la vista.

Destruït aquest gloriós Sant Crist en la darrera guerra civil (1936), fou en la mateixa Bormio on es reproduí la històrica imatge amb fusta dels Alps i, després d’haver estat venerat i entronitzat durant un any en la Parròquia dels devots bormiesos, una Comissió de Bellpuig, presidida per l’Excel·lentíssim Dr. Josep Pont, fill de Bellpuig i aleshores bisbe de Segorb, anà a recollir-lo a Bormio. El dia 30 de maig de 1953 entrà triomfalment a Bellpuig, essent rebut per l’Excm. bisbe de Solsona, Dr. Vicent Enrique i Tarancon, en el mateix Oratori, des d’on fou portat el Sant Crist en una sumptuosa carrossa fins al temple parroquial, entre les ovacions i l’entusiasme indescriptible del poble, de les autoritats i dels pobles de la comarca. En el gran Pontifical celebrat l’endemà, el Pontífex de Roma envià a la Vila de la Creu la seva benedicció.»

Informa: Parròquia de Bellpuig